Psykisk ohälsa en smittsam kampanj


Vi hör ständiga rop om att den psykiska ohälsan måste hanteras. Vad ingen tycks se är att detta är en kampanj som startats av psykiatrin i allians med läkemedelsbolagen (Psyko Pharma) via anhörigföreningar, influencers och ”ambassadörer” som försöker popularisera psykisk ohälsa. Kampanjen är uppenbarligen smittsam då 2 712 000 svenskar hämtade ut någon form av psykofarmaka år 2019, och över en miljon använder antidepressiva, dvs. kemisk bedövning.


Är det ingen som ser sambandet bland myndigheterna? Några som är resultatsinriktade? Psykiatrin är ett svart hål som sväljer mångmiljardbelopp utan att prestera någon nytta för samhället. Tvärtom. Allt fler lider av ”psykisk ohälsa” och inga blir bra eller bättre. Fråga Försäkringskassan.


Psykiatri är politik

Inom företagsvärlden skulle en sådan verksamhet gått i konkurs för hundra år sedan. Men psykiatrin stöttas av staten, annars skulle den gått under. Den är en slags renhållningsverksamhet i samhället. Lås in och/eller droga ner dem som inte passar in. Förslava dem i en kemisk boja. Rysk psykiatri i snygg förpackning. ”Psykiatri är politik”, sade psykiatriprofessor Thomas Szasz, världens mest kända antipsykiater i en av sina 30 böcker – tillika en av KMR:s grundare.


Den kemiska religionen

Gör som man gjorde med kyrkan, skilj psykiatrin från staten, så får man se hur det går. Psykiatrin har blivit den kemiska statsreligionen. Oblaten heter Prozac men inga blir frälsta.


Identifiering med psykisk ohälsa

I ett så likriktat land som Sverige blir resultatet istället att allt fler identifierar sig med denna ”psykiska ohälsa” som nu finns överallt, och plötsligt ”upptäcker” att de själva lider av psykisk ohälsa på grund av minsta lilla motgång i livet.


Kändisar och ambassadörer utnyttjas

Kändisar, ”ambassadörer”, för dessa kampanjer utbrister glatt och ovetande i media: ”Jag har också ADHD!”, ”Jag mår också psykiskt dåligt!” eller ”ADHD är min styrka”! Det har nu blivit populärt med psykisk ohälsa – ett slagord! Och det sprider sig. ”Jag är också deprimerad!” Det är en designad kampanj sedan ett årtionde tillbaka, initierad av läkemedelsbolag i allians med psykiatrin och framförd av anhörigföreningar, såsom den av läkemedelsindustrin sponsrade Attention.


Smittsam kampanj

Sympatiserar man tillräckligt mycket och länge med någon/några med besvär så blir man till slut likt dem, det är mekanismen bakom sympati, som betyder känna med, alltså med-lidande. På så sätt är ”psykisk ohälsa” smittsam. Även om man motstår eller sätter sig emot ett visst beteende hos någon eller något tillräckligt länge så händer samma sak, av ren utmattning accepterar man det till slut och faller in i det beteendet själv. Barnet som protesterar sin hårda uppfostran blir likadant som sina föräldrar. Psykisk ohälsa som kampanj gör att man först motsätter sig men sedan öppnar upp sig för detta, det blir plötsligt acceptabelt. Det blir mycket lättare att lida av psykisk ohälsa. Det är helt enkelt smittsamt. Siffrorna talar.


Naturligtvis finns det människor som mår dåligt mentalt. Men, det är inte psykisk ohälsa att må dåligt under pandemier och nedstängningar. Det är en fullt normal reaktion. Annat vore onormalt. Det är inte heller onormalt att må dåligt om man är utsatt för förtryck i olika former, mobbning, ekonomiskt dåliga förhållanden, sorg efter förlorad anhörig eller olycklig kärlek. Alternativ hjälp finns men de förnekas, förlöjligas eller förtrycks.


Men det kan inte medicineras bort, som görs idag. Psykiatrin kan inte erbjuda annat än persolighetsförändrande, beroendeframkallande, skadliga mediciner (läs droger). När inte det fungerar, vilket det inte gör, då tar man fram elchocksapparaten.


För mer information gå till KMR:s hemsida: www.kmr.nu


Den internationella övervakaren av psykiatrin

Kommittén för Mänskliga Rättigheter

Box 6039 , 129 06 Hägersten


Highlights
Välkommen till KMR - Den internationella övervakaren av psykiatrin

© 2015 Kommittén För Mänskliga Rättigheter. Alla rättigheter förbehållna.